Mała księgowość jest jednym ze sposobów rozliczania przedsiębiorcy lub osoby fizycznej z fiskusem. Potocznie nazywa się to mała księgowość. Dokładniej mówiąc istnieją trzy sposoby: karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany i podatkowa księga przychodów i rozchodów. Kryterium używania z tego sposobu jest nie przekroczenie rocznego przychodu 2 000 000 euro. W sytuacji, kiedy kwota ta zostanie przekroczona, niezbędne jest przejście na pełną księgowość. Warto wspomnieć, że ten sposób rozliczenia może być prowadzony osobiście przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność, nie ma potrzeby korzystania z usług biura rachunkowego. Jedynym warunkiem jest poznanie podstawowych przepisów prawa zarówno podatkowego, jak i gospodarczego.
Kto może skorzystać z księgowości uproszczonej?
Każdy właściciel firmy po założeniu firmy zadaje sobie pytanie jaką księgowość prowadzić? Próg dochodów oblicza się jest po kursie ogłoszonym przez NBP 30 września w rokpoprzedający dany rok obrotowy. Jest to podstawowe kryterium. Przekroczenie tego limitu uniemożliwia skorzystanie z metod rozliczania małej księgowości. Podmioty mogące korzystać z księgowości uproszczonej to:
- spółki cywilne,
- spółki jawne,
- spółki partnerskie,
- osoby fizyczne,
- spółki socjalne.
Księgowość uproszczona- najważniejsze fakty
Księgowość uproszczona to przede wszystkim łatwe metody rejestrowania finansów firmy. Każda z tych metod ma za zadanie w nieskomplikowany sposób opodatkować finanse firmy, oraz w miarę możliwości nie generować wyższych kosztów. Jest to o tyle prosta metoda, że większość przedsiębiorców może poradzić sobie z nią osobiście. Jakie są metody prowadzenia księgowości uproszczonej?
- Karta podatkowa – w tym przypadku kwota podatku jest niezmienna- nie zależy uzyskiwanych dochodów. Wysokość podatku ustalana jest na podstawie informacji o prowadzonej działalności, liczby pracowników a także o ilości mieszkańców danej miejscowości. Zazwyczaj nie każdy właściciel firmy może korzystać z tego sposobu, gdyż ma on dosyć zawiłe kryteria.
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów – w tej metodzie prowadzi się dokument, gdzie odnotowywane są wszystkie koszty i przychody przedsiębiorstwa. Na tej podstawie oblicza się podatek. Jest to najpopularniejsza metoda, a jaj plusem jest to, że przedsiębiorca nie płaci podatku w jeśli nie ma zysków.
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – tutaj chodzi o to, aby podatnik zapłacił określoną stawkę podatku, który zależy od rodzaju działalności. Minusem tego jest, że jeżeli przychody są niższe od kosztów, nadal jest obowiązek opłacenia podatku.